5 tips om je vrij te voelen - Dansende Dierenbos
15836
post-template-default,single,single-post,postid-15836,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,columns-3,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

5 tips om je vrij te voelen

Hier hebben wij 5 leuke tips om je vrij te voelen, zodat je volop kunt zingen en bewegen als een vrije lente vogel! De lente is in volle bloei, de heerlijke geuren vliegen je neus in en de mooie vogeltjes vliegen in het rond. Het leven bruist en we kunnen weer lekker buiten zijn. Toch kan het soms zo zijn dat je je helemaal niet zo ‘vrij als een vogel’ voelt.

Deze tips zijn voor kinderen geschreven, maar helpen volwassenen natuurlijk ook! Ben je volwassen en heb je kinderen of werk je met kinderen? Dan kunnen onderstaande tips je inspireren om kinderen te helpen meer vrijheid in zichzelf te vinden.

1. Adem diep in

Wist je dat de ademhaling direct verbonden is met gevoelens en gedachten? Door yoga houdingen samen met je ademhaling te doen krijg je meer ruimte in je borstkas en waaien je gedachtes en gevoelens als wolken weg. Doe bijvoorbeeld de oefening van de vogel:

Adem lang en diep in terwijl je je benen buigt en je armen omhoog strekt. Adem dan rustig en lang uit terwijl je voorover buigt, je benen strekt en je armen en je hoofd naar beneden laat hangen. Dit doe je zo vaak je fijn vind.

Ga na deze oefening even zitten en adem rustig in en uit terwijl je met je aandacht je adem volgt. Voel je verschil? Voel je meer ruimte en vrijheid in je lijf?

2. Ga de natuur in

De natuur zit vól met mooie voorbeelden van hoe het is om vrij te zijn. Kijk maar eens naar de dieren, de honden die rennen in het bos, de vogeltjes die ongeremd hun lied zingen, de bomen die waaien, de zon die straalt… Als je je even niet zo lekker voelt, kan het helpen om de natuur in te gaan. Naar het bos, het strand, of een andere mooie rustige plek. Let dan eens op het bruisen van de golven, op de geur van de zee, op de lucht die tegen je wangen streelt en de grond onder je voeten. De natuur is een enorme booster voor ons gevoel van vrijheid!

3. Zing uit volle borst

Oh wat kan het toch heerlijk zijn om te zingen! Je favoriete liedje keihard meebrullen. Of een lief liedje waar je van houdt zachtjes zingen. Of samen zingen met een vriend of vriendin, of zelfs met een hele groep. Het gebruiken van je stem en het laten klinken van je klanken kan heel bevrijdend werken. Alles gaat lekker trillen in je lichaam, je opent je borstkas letterlijk, door de adem en de klank. En als je dan ook nog een liedje zingt dat je mooi vindt (bijvoorbeeld deze), ben je zo weer happy de peppy!

4. Dans alles van je af

Door te dansen raak je snel in een vrije en energieke stemming! Een kort moment van uitbundig swingen is al genoeg om je weer blij en vrij te voelen. Zet bijvoorbeeld je favoriete dansende dierenbos liedje heel hard op en laat je lijf zelf bepalen hoe het wil bewegen. Het hoeft er helemaal niet mooi of goed uit te zien, het mag er ook super gek uitzien, het maakt écht niet uit. Door lekker je hele lijf te bewegen op de muziek schud je alles wat je dwars zit letterlijk van je af. Zo wordt je weer licht, en kun je daarna weer door het leven vliegen.

5. Zeg wat je denkt en voelt

Het kan zo vervelend zijn als je met iets rondloopt wat je dwarszit. Misschien heeft iemand iets stoms tegen je gezegd, of heb je op school iets meegemaakt wat niet leuk was. Je kan je dan echt rot voelen. Soms is het ook moeilijk om daar over te praten. Omdat je bang bent wat de ander er van vindt, of omdat er gewoon geen tijd is bijvoorbeeld. Toch kan het zo goed helpen om te zeggen wat je voelt of denkt! Het kan enorm bevrijdend werken. Misschien heb je wel dagen of weken met iets rondgelopen en dan vertel je het en dan glijdt het zo van je af. Dus dit is onze laatste tip om je weer vrij als een vogel te voelen, lekker zeggen wat je voelt en denkt!

Heb jij ook nog andere tips waardoor je je lekker en meer vrij kan voelen? Deel ze met ons of met elkaar via Facebook!